-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12734 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

به چه دليل تراشيدن ريش حرام است؟

ابتدا بايد روشن ساخت كه مقصودتان از دليل حرمت تراشيدن ريش چيست؟ به عبارت ديگر هر حكم شرعي از دو جهت قابل دليليابي است:

الف)- دليل شرعي مقصود از آن متون و نصوصي است كه حكم الهي را بيان ميكند. اين دليلها ابزار اصلي فقيه و كارشناس ديني است كه از طريق آن ميتواند حكم الهي را استنباط كند.

ب)- فلسفه حكم مقصود از آن اين است كه چرا خداوند بر موضوع مفروضي فلان حكم را داده است. چنين كاوشي تحقيق فقهي نيست مگر در مواردي كه كشف فلسفه حكم در استنباط حكم دخيل باشد. در اين رابطه بايد چند نكته را در نظر داشت:

اولا، فلسفه همه احكام و جزئيات آنها به طور تفصيلي روشن نيست و آگاهي از آن دانشي فراتر از تنگناهاي معارف عادي بشري ميطلبد. ليكن بطور اجمالي روشن است كه همه احكام الهي تابع مصالح و مفاسد واقعي در متعلق آنهاست. بنابراين در صورتي كه فلسفه حكمي را بالخصوص ندانيم بنابر قاعده كلي فوق از آن بايد پيرو كرد. زيرا يقين به وجود مصلحتي در آن هست هر چند بر ما ناشناخته باشد.

ثانيا، در جست و جوي فلسفه احكام نبايد هميشه به دنبال علوم تجربي رفت و دليلي مادي و فيزيولوژيك برايش جست و جو نمود. اين فرايند كه همواره در پي يافتن مصلحت يا مفسدهاي طبيباشيم برخاسته از نگرشي مادي گرايانه است. در حالي كه بسياري از احكام مصالحي معنوي دارند كه در حوزه هيچ يك از علوم بشري قابل تحقيق نيست و آنها با متد تجربي خود قادر به حكمي نفيا يا اثباتا پيرامون آن نيستند و يا اگر نظري بدهند بسيار سطحي است و چه بسا مسأله حكمتي برتر و بالاتر داشته باشد. چنان كه در مورد روزه علوم به خواص بهداشتي آن پرداختهاند ولي قرآن مجيد فلسفهاي بالاتر را بيان فرموده و آن تقوايابي است.

در مورد تراشيدن صورت نيز از نظر طبي گفتهاند: وجود محاسن براي محافظت از لثهها و دندانها و پوست صورت مفيد است.

ج)- از نظر متخصصين پوست نيز وجود محاسن در صورت رعايت نظافت و اصول بهداشتي براي حفاظت از پوست و لطافت آنها مفيد است، مگر در مورد كساني كه گرفتار قارچهاي پوستي و ... باشند كه مسالهاي استثنايي است.

وجود محاسن متناسب با ساختار طبيعي بدن مرد ميباشد، و تراشيدن آن تشبه به زنان ميباشد در بحارالانوار، ج 76، ص 112، ح 14، باب 13 در ضمن روايت طويلي از امام صادق (ع) تاريخچه اين مساله ذكر گرديده آن گاه امام (ع) به فلسفه فوق اشاره كرده و ميفرمايند:. وانا ننجز الشوارب و نعفي اللحي و هي الفطرة. ولي ما شوارب را كوتاه ميكنيم و لحيه را باقي ميگذاريم و اين مطابق فطرت است. در اين باره روايات متعددي در كتب روايي، از جمله بحارالانوار، معاني الاخبار، تحفالعقول، وسايلالشيعه و ديگر مجامع روايي وجود دارد كه ما به ذكر دو روايت از بحارالانوار بسنده ميكنيم:

الف)- من كتاب من لا يحضره الفقيه قال الصادق (ع) اخذ الشارب من الجمعة الي الجمعة امان من الجذام و قال النبي (ص) لا يطوّلنّ احدكم شاربه فانّ الشيطان يتّخذه مخباً يستتر به و قال (ع) من لم يأخذ شاربه فليس منا و قال (ع) احفوا الشوارب و اعفوا اللحي و لا تتشبهوا باليهود و قال (ص) ان المجوس جزّوا لحاهم و وفروا شواربهم و انا نحن نجز الشوارب و نعفي اللحي و هي الفطره و اذا اخذ الشارب يقول بسم الله و بالله و علي ملة رسول الله. (1)

ب)- عن رسولالله (ص) حفّوا الشوارب واعفوا اللّحي ولاتتشبّهوا بالمجوس.(2)

اكثر مراجع تراشيدن ريش را با تيغ يا ماشين ته زن بنا بر احتياط واجب جايز نميدانند و حتي بعضي (مانند آيت الله بهجت و صافي) فتوا به حرمت دادهاند.

اما اين كه بعضي ميگويند تراشيدن ريش موجب پاكيزگي و بهداشت بيشتر است، مسلماً حرف درستي نيست، زيرا؛

اولاً: چرا همين افراد اين حرف را درباره موي سر نميزنند؟ ثانياً: وجود ريش موجب حفاظت پوست صورت از ناراحتيهاي پوستي، ناشي از سرما و گرما و تابش خورشيد مي شود. از طرفي تراشيدنِ آن لطمههايي از نظر بهداشتي بر انسان وارد مينمايد به عنوان مثال ميتوان از خراشيده شدن احتمالي قسمتهايي از صورت و نفوذ ميكروبهاي مختلف از طريق آن نام بُرد.







پرسشگر گرامي ارزيابي اساتيد همكار طرح و ابسته به نظرات شماست، لطفاً برگه هاي نظرسنجي را با دقت تكميل وارسال نماييد.















منابع و مآخذ:

1) بحارالانوار، ج 76، روايت 14، ب 13

2) بحارالانوار، ج 76، ص 111، ح 10، ب 13

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.